Nezu Museum (Photo by: Fujitsuka Mitsumasa)

NC

Kengo Kuma was assigned to design the Nezu Museum in Minamiaoyama in Tokyo. This was the first time we manufactured a piece of furniture designed by him—the NC chair. One of our shops is located next to the museum. Knowing that Kuma would be designing the neighbouring museum, we contacted the person in charge in his office and the museum staff with the desire to make the furniture for this project. This chair is the result of those conversations. Our relationship with Kuma deepened gradually, and we have been the furniture making partner for many of his architectural projects since then.

The chair Kuma designed for the museum represents simplicity itself. The thin, flat seat has a backrest that traces a gentle arc, and stretching from the thin seat are four slender legs, the inner sides of which are chamfered to give them a delicate touch. The thinness of the seat posed a difficult structural challenge in making this chair out of wood. However, it was essential for wood to be the only material used in manufacturing this design. We finally resorted to securing strength by adding a structure of invisible joints.

We repeated test production many times with the factory while discussing ways to secure enough strength using only wood, and finally completed the chair for the museum. Although it appears to be a simple chair without any special characteristics at first glance, it looks perfect when placed inside Kengo Kuma’s architectural space. This chair is a part of his architecture; therefore, the furniture harmonizes with the space. Although there are a number of masterpiece chairs designed by architects, the best place to appreciate them is in the architectural spaces designed by these architects. This project taught us there is a context for everything. This chair shares the architecture designed by Kengo Kuma.

建築家 隈研吾氏が東京・南青山にある根津美術館の改築設計を担うことになり、この時に初めて隈研吾氏のデザインによる椅子を製作しました。それがこのNCチェアです。タイムアンドスタイルの店舗は根津美術館の横にあり、隣の根津美術館の改築を隈氏が担当するのであれば、当社に家具を製作させてほしいという一念で、隈研吾氏の設計担当者の方や根津美術館の方々にお願いをして実現しました。これをきっかけに、隈研吾氏との関係は時間と共に深まり、その後は数多くの建築プロジェクトの家具製作を私たちが担当するようになりました。

隈氏のデザインした根津美術館の椅子は簡潔そのものでした。フラットで薄い座面に緩やかに円弧を描く背もたれが付き、薄い座面から視覚的にも繊細に見えるように内側を面取りした細い4本の脚がスッと伸びています。この椅子を木工で製作するには座面が薄過ぎて構造的に非常に厳しかったのですが、木工だけで作らなければこの意匠をこの構成で作る意味がありません。実現するためには見えない仕口の構造で、強度を確保する方法しか残されていませんでした。如何にして木工技術だけで強度を確保できるかを、工場と共に思索し何度も試作を繰り返し、ようやく根津美術館の椅子が完成しました。一見、何の特徴も無いようなシンプルな椅子も隈研吾氏の建築空間の中に収まると何故かとても良く見えるのです。この椅子は隈研吾氏の建築の一部であり、家具と空間が調和するということを身を持って実感させてくれました。建築家がデザインした椅子の名作は数多く存在していますが、やはりその建築家による建築空間でその椅子を感じて見たいものです。何事にも脈絡が存在することに改めて気付かされた出来事であり、隈研吾氏の建築を共に共有できた椅子です。

Nezu Museum (Photo by: Fujitsuka Mitsumasa)
Nezu Museum (Photo by: Fujitsuka Mitsumasa)
Nezu Museum (Photo by: Fujitsuka Mitsumasa)
Nezu Museum (Photo by: Fujitsuka Mitsumasa)

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